Een initiatief van:

De gemeenten Amsterdam, Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, De Ronde Venen en Uithoorn, UWV, Luchtvaart Community Schiphol, Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam, VNO-NCW, FNV, Pantar, AM match, ABU, NBBU, MKB Amsterdam, Leerwerkloket, House of Skills en Sociaal Werkkoepel.

‘Natuurlijk wilden wij Nawien niet kwijt’

Omdat de passagiersvluchten stil lagen kon Adecco haar flexmedewerkers geen werk meer bieden bij KLM. Terwijl Werkcentrale Nederland juist personeel zoekt voor de grote toename in vrachtvluchten. Nawien Bahadoer is daar een van. ‘Ik had mijn sollicitatiegesprek op donderdag. Op vrijdag werd ik gebeld dat ik op maandag kon beginnen.’ Yara van Lunsen, van Adecco: ‘We werken vanuit de visie de toekomst te laten werken voor iedereen. Dat doen we dus ook.’

Het was half maart toen Nawien net terugkwam van vakantie en al zijn diensten bij KLM Platform uit het rooster waren gehaald door zijn werkgever Adecco. ‘Ik schrok: zou ik opnieuw werk vinden? Maar ik ben ook positief, dus zag het ook als een kans op een nieuwe baan.’ Nawien nam de tijd, hij wilde geen overhaaste beslissing nemen. Ondertussen lagen de passagiersvluchten vanwege corona zo goed als stil, maar de vrachtvluchten namen alleen maar toe. Na een paar maanden zag hij de vacature voor platformmedewerker bij vrachtafhandelaar Dnata.

Het vliegveld is bekend terrein

‘Ik werkte bij KLM vooral veel in de belly, dat is de buik van het vliegtuig, waar we de koffers in- en uitladen. Als je dat vier jaar lang doet met een stel leuke mensen, dan word je vanzelf een hecht team. De coronacrisis heeft dat volledig vernietigd.’ Nu is Nawien in dienst bij Werkcentrale Nederland en bestuurt hij een trekker om vrachten van Dnata van en naar de vliegtuigen te brengen. ‘Het werk verschilt, maar ik ken het vliegveld als mijn broekzak en de regels zijn hetzelfde.’

‘Zo’n betrokken, trouwe medewerker als Nawien wil je een toekomstperspectief geven.’

Toekomstperspectief

‘Natuurlijk wilden wij Nawien niet kwijt,’ vertelt Yara van Lunsen van Adecco. ‘Wij zenden mensen uit, het is niet ons werk om ze aan de concurrent over te dragen. Toch hebben we er in deze situatie voor gekozen. Zo’n betrokken, trouwe medewerker als Nawien wil je een toekomstperspectief geven. We werken vanuit de visie de toekomst te laten werken voor iedereen. Dat doen we dus ook.’

Een nieuwe manier van werken

‘Nawien was meteen one of the guys,’ vertelt Patrick van Joolen, Nawien’s leidinggevende vanuit Werkcentrale Nederland. ‘Hij is enthousiast, integer en open. En we hoeven nagenoeg niet naar hem om te kijken. Ik heb groot respect voor Adecco, dat zij twee waardevolle werknemers aan ons overdragen. Dat is echt een nieuwe manier van werken.’

Crisis vraagt om snelheid en verbetering

Yara vult aan: ‘Dit soort samenwerkingen in de luchtvaart community zijn niet nieuw voor ons, maar de coronacrisis zorgt ervoor dat de samenwerking verder is verbeterd. Van al onze flexmedewerkers willen we weten: waar wil je heen en wat heb je nodig om daar te komen? Zo vergroten wij samen met onze medewerkers de kansen op de arbeidsmarkt. We hebben nu twee toppers aan vergelijkbaar werk geholpen bij de concurrent, en zeker 120 kandidaten zijn via Adecco bij andere opdrachtgevers doorgeplaatst.’

Het Regionaal Werkcentrum

Het Regionaal Werkcentrum begeleidt personeel en bedrijven in trajecten van werk naar werk en neemt zelf initiatieven om samen met werkgevers werkloosheid te voorkomen.

Ook Adecco en Werkcentrale Nederland zijn aangesloten bij het Regionaal Werkcentrum Groot-Amsterdam. Yara van Lunsen, Adecco: ‘Ik zou elke werkgever aanraden om zich aan te sluiten. Elk bedrijf kent het probleem van een personeelsoverschot of -tekort. RWC brengt dat heel mooi bij elkaar.’

Ook mensen van werk naar werk helpen?
Neem contact met ons op.